Sökresultat för Ingrid Engdahl...
Rensa filter?
Förskolans uppdrag har av tradition inte beskrivits med orden utbildning och undervisning. När förskolans läroplan, Lpfö18, använder dessa begrepp behöver vi därför ställa oss frågan vad de betyder specifikt för förskolan.
I den här boken beskriver Christian Eidevald och Ingrid Engdahl utbildning och undervisning genom…
Kategorier: Förskolan Högre utbildning och vidareutbildning Lärarutbildning Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Skolor
Att bli förskollärare ger en bred och heltäckande introduktion till förskolläraryrket. I boken presenteras förskolans utbildning och förskollärarprofessionen utifrån både teoretiska och praktiska perspektiv. Denna andra upplaga av boken är utvecklad utifrån förskolans reviderade läroplan Lpfö 18, med nyskrivna avsnitt…
Kategorier: Barnpsykologi och utvecklingspsykologi Förskolan Pedagogik Psykologi Samhälle och samhällsvetenskap Skolor
Barns vänskap har på senare år varit föremål för ökad internationell forskningsmässig uppmärksamhet. I Vänskap presenterar nordiska forskare på förskoleområdet ny kunskap om barns vänskap. Artiklarna i denna kollegialt granskade vetenskapliga antologi är bidrag till den pågående utvecklingen av nya insikter om vad…
Arbetet med hållbarhetsfrågor i förskolan och att stödja alla barns lärprocess mot mänsklig, samhällelig och miljömässig hållbarhet under de tidiga åren är i dag en nödvändighet. Frågan är inte längre om utan hur förskolan ska ta sig an utbildning för hållbarhet.
I Förskolans arbete med hållbarhet står utbildning och…
Det finns ett stort behov av att utveckla förskolan så att varje barn som deltar i den erbjuds en rolig, trygg och lärorik utbildning och undervisning.
En likvärdig och hållbar förskola beskriver dilemman som uppstår när det saknas förutsättningar för att genomföra uppdraget att erbjuda utbildning och undervisning av…